Vrijdag 31 oktober 2014, 
RegistrerenAdverterenContact   

<li><font color=#7E99B2>&#304;nanc&#305;m&#305;z, kültürümüz ve tarihimiz ile ilgili konular</font>
<li><font color=#7E99B2>Onderwerpen over religie, cultuur en historie</font>

Bericht op wo 05 mei 2010 21:22

Karafatma schreef:
Laiktevhidcilik schreef:Karafatma, het volgen van de soenna zelf is farz. Het is een verplichting om de profeet en God te gehoorzamen. In de soenna heb je dan weer zaken die qua status in gradatie verschillen. Zo heb je zaken die aanbevolen zijn maar niet verplicht, maar ook zaken die ab-so-luut verplicht zijn en waarop het verzaken ervan, in de minste gevallen een of andere lijfstraf staat en in de zwaarste gevallen een gruwelijke dood.

Volgens wie is het farz? Volgens de koran (waarmee het zichzelf zou ondermijnen) of volgens de soennieten? Ik dacht dat dat verschil juist tussen "farz" en "sunnet" zat. Dat zaken uit de Hadiths die een basis hebben in koran als farz worden gezien kan ik wel volgen. Andere zaken als farz zien is blasfemie en dan vraag ik me af waar moslims in geloven. In de koran of iets anders?

Het is farz volgens (de soennietische interpretatie van) de koran. Ze halen er verzen bij waarin staat dat de gelovige God en Zijn gezant dienen te gehoorzamen, en interpreteren het als zodanig dat God en de profeet beiden deelgenoten zijn van dezelfde autoriteit.

In de sunna heb je farz en sunna. Farz is bijvoorbeeld het gehoorzamen en imiteren van de profeet in alles wat hij deed, zei, en vond. Zoals baard laten staan, bidden zoals hij dat gedaan zou hebben, slapen zoals hij dat gedaan zou hebben, zelfs seks bedrijven en poepen (gehurkt, met 1 drukkende hand op de buik en 1 op je hoofd om de stoelgang te bevorderen).

Niet verplichte zaken (die echter wel zijn aangeraden) is extra gebeden naast de farz gebeden of (je zou het niet zeggen) de benijdenis van mannen.
Laiktevhidcilik

Bericht op vr 07 mei 2010 8:45

Dat zou kunnen, voor de (persoonlijke) interpretatie van teksten is het niet zo relevant wat de ulema eeuwen geleden heeft gezegd. Dat is een van de pijnpunten in de Islamitische wereld ook. Vol lof hebben over het feit dat er geen kerkelijk instituut is en dat iedereen gelijk is (voor Allah), maar ondertussen interpretaties van derden (die het nota bene van horen en zeggen hebben) wel heilig verklaren en als bindend zien...
"Bilimden gidilmeyen yolun sonu karanlıktır"
Hacı Bektaş Veli
Karafatma

Bericht op vr 07 mei 2010 21:52

Günah degil, lakin vücüduna zarar/aci verdigin için olmamasi daha iyidir düsüncesi hakim bende. Sigara kullanimi ile kiyaslanabilir ama sigaradan daha az zararli.

Kendim yaptirmayi düsünmüyor degilim aslinda :)
Yiğitler silkinip ata binende
Derelerde bozkurtlara ün olur
Yiğit olan döne döne döğüşür
Kötüler kavgadan kaçar don olur

Köroğlu çağırır figan, ağıtlar
İman ehli birbirini öğütler
Boydan boya demir donlu yiğitler
Çalar cidasını Kahraman olur
Kahraman

Bericht op vr 07 mei 2010 22:46

Veel sunnis lopen te zeggen dat 'de islam' (hun versie dus) geen kerk kent (religieuze instituut die bindend is voor alle moslims) en dat het geen priesterschap kent. Dat is een grove leugen. Tot de afschaffing van het kalifaat in 1922 had de soennietische wereld wel degelijk een kerk (het kalifaatschap, kalief betekent letterlijk 'plaatsvervanger' - van de profeet welteverstaan, zoals de paus die van Jezus is) en het priesterschap is te vergelijken met alle verschillende, door de sunni jurisprudentie tot in de details gereguleerde geestelijkheid.
Laiktevhidcilik

Bericht op wo 03 nov 2010 15:46

Kahraman schreef:Günah degil, lakin vücüduna zarar/aci verdigin için olmamasi daha iyidir düsüncesi hakim bende. Sigara kullanimi ile kiyaslanabilir ama sigaradan daha az zararli.

Kendim yaptirmayi düsünmüyor degilim aslinda :)

Nou gunah degil diyerek heb je het mis. Bu bedeni Allah bize emanet olarak verdi. Yani Allahin verdigi bedene biz nasil dovme yaptirabiliriz? Bize emanet verilen birseye nasil birseyler cizebiliriz/ cizdirebiliriz? Allahin bizi yarattigina inaniyorsak musluman olarak. Dan horen we ook te weten dat ons lichaam van Allah is!
Ik zal is een voorbeeld geven: Als we zelf iets geschapen zouden hebben (robot zeg ik dan maar). Gaan we er toch ook niet mee akkoord dat iemand anders of dat schepsel er op gaat tekenen of wat mee gaat doen? Zonder JOUW toestemming zou NIEMAND daar op wat mogen doen!

Sigaranin zararlarida tamamen baska birsey. Dovmeyle kiyaslanamaz. Sigara icerek ciyerlerimize ve kendi sagligimiza zarar vermis oluyoruz. Ben kendim sigara icmeyi haram olarak goruyorum ve herkezinde oyle gormesi gerekli (mekruh diye dusunenlerde var malesef). Cunku, bedenimize verdigimiz butun zararlari Allah gunah olarak sayiyor. Kuranda bu ayet geciyor: Kendi ellerinizle kendinizi tehlikeye atmayin!
Dus we zorgen er dan zelf voor om eerder te sterven, toch?. In ieder geval, we VERGROTEN de kans op sterven en ziektes. Allahin verdigi cani biz kendimiz almaya hic hakkimiz yok.
Yine ayni ornege geri doneyim. Als we zelf wat geschapen hebben. Willen we toch ook zelf het schepsel vermoorden/ afbreken? Gaan we toch ook niet mee akkoord dat tie zichzelf gaat afmaken of dingen doet wat slecht voor zich zijn?

Volgens mij is het wel verstandig om hier is over na te denken. We hebben verstand gekregen van Allah. We mogen die gelukkig ook gebruiken.
gangstalaz

Bericht op wo 03 nov 2010 16:46

aslinda Islamla alakali olmayan hersey gunah yada gunaha yakin ( mesela mekruh)

Bos vakit gecirmek bile gunah..

Dovmem yok ve istemiyorum.. Ik vind het wel mooi, maar k wil mn lichaam niet verminken.. En wat als ik er later spijt van krijg? Weghalen? Nee laaat maar, mn lichaam is geen kleurplaat..
Daemon

Bericht op wo 03 nov 2010 17:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rara hoe kan dat..
Laiktevhidcilik

Vorige

Onderwerp opties

AdverterenContactAlgemene Voorwaarden
WelkomNieuwsEvenementenWeblogsTurkijeForum